fot. Pexels, Edmond Dantes
Zajęcia mają za zadanie wskazać podstawowe zasady, techniki i kierunki rozwoju komunikacji interpersonalnej we współczesnym świecie. W mieszanej formie wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń, studenci nie tylko zdobędą wiedzę i umiejętności z obszaru interakcji werbalnych i niewerbalnych, ale także dowiedzą się w jaki sposób nasze nawyki i schematy komunikacji offline przekładają się na codzienność online.
Organizacja zajęć i literatura
- Zajęcia organizacyjne – czym jest komunikowanie interpersonalne?
Literatura obowiązkowa:
Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, Poznań 2012. Rozdz. 2. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej. - Różne pokolenia, różne style komunikacji cz. 1.
Literatura obowiązkowa:
P. Czerski, My dzieci sieci, s. 60-62.
Jakubowski J., Czachorek Z. (2023), Tajemnica trzech kropek. Jam młodzież szkolna korzysta z komunikatorów internetowych?, Poznań, s. 11-16 - Różne pokolenia, różne style komunikacji cz. 2. (warsztat)
Literatura obowiązkowa:
Metoda sześciu kapeluszy - Koncepcja 55-38-07 – trening interpersonalny (warsztat)
Literatura obowiązkowa:
Hulewska A., (2019), Mowa ciała jest najważniejsza? – czyli o bezrefleksyjnym poleganiu na niesprawdzonych informacjach. - Interpersonalna komunikacja werbalna
Literatura obowiązkowa:
Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, Poznań 2012. Rozdz. 3. Komunikacja werbalna. - Interkulturowa komunikacja niewerbalna
Literatura obowiązkowa:
Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, Poznań 2012. Rozdz. 4. Komunikacja niewerbalna. - Interkulturowe podstawy komunikacji interpersonalnej cz.1.
Literatura obowiązkowa:
Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Poznań, 2019. 2.3. Porównywanie kultur jako wyzwanie poznawcze i metodologiczne - Interkulturowe podstawy komunikacji interpersonalnej cz.2.
Literatura obowiązkowa:
Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Poznań, 2019. 2.3. Porównywanie kultur jako wyzwanie poznawcze i metodologiczne - Komunikacja interpersonalna w badaniach naukowych (IDI) cz 1. (warsztat)
Literatura obowiązkowa:
Przykład: Ethnography: Ellen Isaacs at TEDxBroadway [oglądamy na zajęciach]
Narzędzie: Plan badania. - Komunikacja interpersonalna online
Literatura obowiązkowa:
Jakubowski J., Czachorek Z. (2023), Tajemnica trzech kropek. Jam młodzież szkolna korzysta z komunikatorów internetowych?, Poznań, s. 72-131. - Komunikacja interpersonalna w badaniach naukowych (IDI) – cz. 2. (warsztat)
Literatura obowiązkowa:
Nicińska, M. (2000). Indywidualne wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe–analiza porównawcza. The Ohio State University-University Libraries,” Ask Research Methodologies.
Narzędzie: Scenariusz wywiadu - Komunikacja męska i kobieca (?)
Literatura obowiązkowa:
Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, Poznań 2012. Część 4. Związki; Rozdział 14. Konflikt. - Komercyjne konteksty komunikacji interpersonalnej
Literatura obowiązkowa:
Techniki Wywierania Wpływu | 6 zasad Cialdiniego w marketingu i sprzedaży - Komunikacja interpersonalna w badaniach naukowych (IDI) – cz. 3. (warsztat tworzenia posteru) (22.01)
Literatura obowiązkowa:
Elżbieta Bilska-Wodecka, Zasady kompozycji posteru. - Sesja posterowa
Literatura uzupełniająca:
John M. Johnson (2001), In-Depth Interviewing, in: Handbook of Interview Research, Jaber F. Gubrium & James A. Holstein (eds.), New York.
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2021.
Zaliczenie przedmiotu
Każdy trzyosobowy zespół ma do przeprowadzenia mini-projekt badawczy z wykorzystaniem techniki indywidualnego wywiadu pogłębionego. Na bazie powstałego w ten sposób materiału powstaje poster. Parametry plakatu: 1. Forma: rozmiar min. A2, technika wykonania: dowolna 2. Treść: a) problem do rozwiązania b) hipoteza badawcza c) metoda badawcza d) przebieg badania e) wnioski f) źródła. Prezentacja posterów nastąpi podczas sesji w ramach ostatnich zajęć. Składać się będzie z krótkiej prezentacji (10 minut) oraz serii pytań. Tu znajdziesz przewodnik jak zrobić dobry poster. Ocena zostanie przyznana na podstawie formularza ewaluacyjnego projektu. Oprócz plakatu będzie należało dostarczyć prowadzącemu: scenariusz badania i nagranie wywiadów. Chętne osoby mogą zadanie wykonać w parach bądź indywidualnie.
Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione absencje. Każda kolejna wymagać będzie dodatkowej pracy pisemnej dotyczącej tematyki zajęć, na których pojawiła się dodatkowa nieobecność. Nieobecność na ponad połowie zajęć skutkuje oceną niedostateczną z przedmiotu.