fot. Wikimedia Commons.
Zajęcia z przedmiotu Analiza rynku politycznego mają stanowić podstawę badawczo-analityczną dla zarządzania kampaniami politycznymi. Chodzi więc o zdobycie wiedzy i prawidłowe jej przetworzenie w celu odpowiedniego budowania wizerunku kandydatów i partii, wyboru mediów czy stworzenia założeń strategicznych dla kampanii.
UWAGA! Zajęcia dla studentów studiów licencjackich są zintegrowane z przedmiotem Marketing polityczny. Tu znajdziesz kolejność zajęć. W semestrze zimowym w roku akademickim 2024/2025 kurs będzie miał formę spotkań stacjonarnych.
LITERATURA PODSTAWOWA:
Zareba A., Badania opinii publicznej oraz doradztwo polityczne: teoria i praktyka, „Political Preferences” 2014, nr 8, s. 145-159.
M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2006, s. 51-65.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Michalczyk S. , Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu, Katowice 2005.
Kolczyński M. , Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007.
Zadanie 1. Przeanalizujcie dane z PKW i innych źródeł (aktualnych sondaży wyborczych, raportów marketingowych, danych OBOP itp.) pod kątem planów wyborczych. Na ich podstawie wyznaczcie cele ilościowe i jakościowe w tworzonej strategii marketingowej.
2. Monitoring social media (02.03)
LITERATURA PODSTAWOWA
Kurs: Monitoring internetu krok po kroku (dedykowany dla Brand24) [fragmenty oglądamy na zajęciach]
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Social Media Monitoring Tools and Services Report Public Excerpts 2018
Bachniak K. , Szumniak-Samolej J. , Potencjał biznesowy mediów społecznościowych, Warszawa 2015.
Sadowski M., Rewolucja social media, Gliwice 2013.
Vaynerchuck G. , W market(r)ingu, czyli jak nie zginąć w świecie mediów społecznościowych, Lublin 2015.
Zadanie 2. Załóżcie konto w serwisie Brand24 i odpowiednio skonfiguruj narzędzie. Skorzystajcie z opcji monitorującej obrane przez Was tematy kampanii. Stwórzcie raport z uwzględnieniem 5 wniosków z przeprowadzonego badania. Biorąc pod uwagę specyfikę poszczególnych kandydatów i ich kanałów warto także skorzystać z innych narzędzi (np. AnswerthePublic czy SimilarWeb).
3. Internetowe narzędzia analityczne w polityce (15.03)
LITERATURA PODSTAWOWA
The landscape of Polish B2B software companies (SaaS), February 2020
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Godin S., (2019) To jest marketing!, Warszawa.
Miłkowski G. (2020), Niech cię widzą w sieci! Blog lub serwis branżowy od podstaw, Gliwice.
Sadowski M. (2013), Rewolucja social media, Gliwice.Magazyn Online Marketing, [aktualne numery dostępne w bibliotece WNPiD UAM]
Przydatne linki: Jasnopis, Answer the Public, Ubersugest,
Zadanie 3. Wykorzystajcie minimum dwa narzędzia analityczne z listy przedstawionych na zajęciach. Wykorzystajcie je tworząc raport z 3 rekomendacjami dla strategów, w którym znajdzie się informacja: jakie działania proponujecie i w jaki sposób mają się one przyczynić do zwycięstwa w wyborach.
4. Analiza konkurencji politycznej (30.03)
LITERATURA PODSTAWOWA:
M. Jeziński, Wizerunek polityczny jako element strategii wyborczej, w: Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2005.
M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2006, s. 76-88.
Zadanie 4. Wybierzcie i wykorzystajcie min. dwa z zaprezentowanych narzędzia analizy konkurencji. Opiszcie i zinterpretujcie co najmniej 5 wniosków, które mogą być przydatne w dopełnieniu procesu budowania wizerunku kandydata.
5. Audyt projektu i zakończenie przedmiotu (06.04)
ZASADY ZALICZENIA PRZEDMIOTU
– obecności na zajęciach (dopuszczalna jedna absencja);
– terminowe złożenia wszystkich wymaganych raportów;
Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach. Każda następna wymaga napisania pracy pisemnej w ramach tematu, których dotyczyły dane zajęcia. Absencja na ponad połowie zajęć skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.