Oblicza komunikacji akademickiej w pracy doktoranta
Cykl zajęć dedykowanych doktorantom, którzy pragną doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne w środowisku akademickim. Na zajęciach skupimy się na roli odbiorcy w procesie dydaktycznym, starając się zgłębić metody lepszego zrozumienia potrzeb studentów.

fot. P. Stanula
Plan zajęć
1. Odbiorca w procesie dydaktycznym – jak się lepiej rozumieć?
Zajęcia poświęcone będą skutecznej komunkacji z uwzględnieniem kwestii pokoleniowych.
2. Przedstawiciele pokolenia Z na sali wykładowej
Temat obejmuje specyfikę pokolenia Z i jej uwzględnienie w procesie dydaktycznym
3. Elementy komunikacji interpersonalnej
Omówione zostaną podstawy komunikacji interpersonalnej i jej przydatność w pracy zawodowej
4. Sztuka wystąpień publicznych
Zajęcia będą miały formę warsztatów wykorzystujących wiedzę z poprzednich zajęć
5. Elementy wywierania wpływu w dydaktyce
Na zajęciach podejmiemy próbę wykorzystania jednej z 6 technik wywierania wpływu w kontekście ich identyfikacji, a także obrony przed nimi.
6. Narzędzia promowania własnego dorobku
Komunikacja jest obecnie kluczowym, chociaż wciąż niedocenianym etapem realizacji celów naukowych.
7. Promowanie dorobku naukowego w praktyce
Podejmiemy próbę przełożenia wyników własnych badań na jedną z form popularyzatorskich.
Literatura
Literatura podstawowa
- Twenge, J.M. (2019). iGene. Dlaczegodzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nie przygotowane do dorosłości * i co to znaczy dla wszystkich, Sopot.
- Stewart J. (red.). (2012). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Poznań.
- Cialdini, R. B. (2009). Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka, Gdańsk.
- Bultitude, Karen. „Science Communication–Why and How?.” (2011).


Literatura uzupełniająca
- Jakubowski J., Czachorek Z. (2023). Tajemnica trzech kropek. Jak młodzież szkolna korzysta z komunikatorów internetowych?, Poznań.
- Jarmuła A. (2013). Manipulacja i wywieranie wpływu na ludzi, Wydawnictwo Astrum.
- Kahan, D. M., Scheufele, D. A., & Jamieson, K. H. (2017). Introduction: why science communication?, [in:] Hall K.H. Jamieson et al. (eds.).The Oxford Handbook of the Science of Science Communication, Oxford.
- Oronowicz-Jaśkowiak W., Oronowicz-Jaśkowiak A. (2016). Prezentacja i promowanie dorobku naukowego w Internecie. Przegląd wybranych portali społecznościowych dla naukowców i ich wybranych funkcji, [w:] Szczepańczyk P., Rajewska M. (red.), Badania młodych naukowców, Siedlce.
- Oronowicz-Jaśkowiak W., Oronowicz-Jaśkowiak A. (2016). Prezentacja i promowanie dorobku naukowego w Internecie. Przegląd wybranych portali społecznościowych dla naukowców i ich wybranych funkcji, [w:] Szczepańczyk P., Rajewska M. (red.), Badania młodych naukowców, Siedlce.
Warunki zaliczenia
Doktoranci i doktorantki są zobligowani są do napisania eseju zainspirowanego jednym z tematów omawianych podczas zajęć. Temat powinien być wcześniej skonsultowany z prowadzącym (najpóźniej do 20 listopada 2024 r.) i spełniać odpowiednie warunki edytorskie (Times New Roman, czcionka 12, interlinia max. 1,5, min. 5 stron maszynopisu, tj ok. 12 000 znaków bez spacji). Praca taka powinna być przesłana na adres mailowy jakub.jakubowski@amu.edu.pl do 04 grudnia 2024 r.
Esej może być zamieniony na inną formę wypowiedzi: samodzielnie nagrany podcast bądź film. Parametry materiałów przedstawione zostaną podczas pierwszych zajęć.
Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach.
Kryteria oceny:
- Treść (erudycja, nawiązanie do tematyki zajęć, obecność faktów i ich oceny; odniesienia ich do własnych doświadczeń) (60%)
- Forma (czy tekst jest esejem?) (30%)
- Język (10%)
Zasady korzystania z AI w pisaniu pracy:
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji jest dozwolone, ale praca powinna być autorska tzn. powinna mieć strukturę stworzoną samodzielnie.
- Należy za pomocą przypisów dolnych (erudycyjnych) zaznaczać fragmenty wygenerowane przez AI
- Osoby korzystające z AI powinny dołączyć do pracy krótki (ok. 5-10 zdań), krytyczny opis zastosowanego narzędzia (jego nazwa, funkcje, które się przydały; elementy, które zawiodły, rekomendacje dla autorów).