fot. Wikimedia Commons.
Zajęcia z przedmiotu Analiza rynku politycznego mają stanowić podstawę badawczo-analityczną dla zarządzania kampaniami politycznymi. Chodzi więc o zdobycie wiedzy i prawidłowe jej przetworzenie w celu odpowiedniego budowania wizerunku kandydatów i partii, wyboru mediów czy stworzenia założeń strategicznych dla kampanii.
UWAGA! Zajęcia dla studentów studiów licencjackich są zintegrowane z przedmiotem Marketing polityczny. Tu znajdziesz kolejność zagadnień i zadań projektowych. W semestrze zimowym w roku akademickim 2024/2025 kurs będzie miał formę spotkań stacjonarnych.
GODZINY SPOTKAŃ
Dokładną rozpiskę dat można znaleźć w systemie PLANER.
SYLABUS PRZEDMIOTU
1. Zajęcia organizacyjne (08.10)
2. Analiza rynku politycznego i sondaże wyborcze (22.10)
LITERATURA PODSTAWOWA:
Zareba A., Badania opinii publicznej oraz doradztwo polityczne: teoria i praktyka, „Political Preferences” 2014, nr 8, s. 145-159.
M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2006, s. 51-65.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Michalczyk S. , Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu, Katowice 2005.
Kolczyński M. , Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007.
Zadanie 2. Przeanalizujcie dane z PKW i innych źródeł (aktualnych sondaży wyborczych, raportów marketingowych, danych OBOP itp.) pod kątem planów wyborczych. Na ich podstawie wyznaczcie cele ilościowe i jakościowe w tworzonej strategii marketingowej.
3. Analiza mediów i sposoby dotarcia do odbiorcy (05.11)
LITERATURA PODSTAWOWA:
M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2006, s. 100-102; .
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006, s. 239-250.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
A. Stępińska, Strategie wyborcze kandydatów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (1990-2000): założenia i realizacja, Poznań 2003.
S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu, Katowice 2005.
M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007.
Zadanie 4. Zaprojektujcie strategię dotarcia do wybranych przez siebie grup docelowych. Pamiętajcie o działaniach zarówno standardowych jak i BTLowych. Starajcie się określić swoje wybory w sposób precyzyjny tj. jeśli wybieracie jako metodę dotarcia prasę drukowaną, to postarajcie się też określić konkretne tytuły itp. Swoje wybory dokonujcie w oparciu o wcześniejsze ustalenia kampanii i wiarygodne dane (raporty, badania itd.). Na razie pomińcie kwestie dotyczące social media.
4. Internetowe narzędzia analityczne w polityce (19.11)
LITERATURA PODSTAWOWA
The landscape of Polish B2B software companies (SaaS), February 2020
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Godin S., (2019) To jest marketing!, Warszawa.
Miłkowski G. (2020), Niech cię widzą w sieci! Blog lub serwis branżowy od podstaw, Gliwice.
Sadowski M. (2013), Rewolucja social media, Gliwice.Magazyn Online Marketing, [aktualne numery dostępne w bibliotece WNPiD UAM]
Przydatne linki: Jasnopis, Answer the Public, Ubersugest,
Zadanie 5. Wykorzystajcie minimum dwa narzędzia analityczne z listy przedstawionych na zajęciach. Wykorzystajcie je tworząc raport z 3 rekomendacjami dla strategów, w którym znajdzie się informacja: jakie działania proponujecie i w jaki sposób mają się one przyczynić do zwycięstwa w wyborach.
5. Analiza konkurencji politycznej w marketingu (03.12)
LITERATURA PODSTAWOWA:
M. Jeziński, Wizerunek polityczny jako element strategii wyborczej, w: Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2005.
M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2006, s. 76-88.
Zadanie 8. Wybierzcie i wykorzystajcie min. dwa z zaprezentowanych narzędzia analizy konkurencji. Opiszcie i zinterpretujcie co najmniej 5 wniosków, które mogą być przydatne w dopełnieniu procesu budowania wizerunku kandydata.
6. Kampanie negatywne – analiza materiału filmowego (17.12)
LITERATURA PODSTAWOWA:
Get me Roger Stone, reż. Dylan Bank, Daniel DiMauro, Morgan Pehme, 2017. Film dostępny na platformie Netflix.
7. Komunikacja wizualna i autoprezentacja w polityce (14.01)
LITERATURA PODSTAWOWA:
Cwalina W. , Falkowski A. , Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006, s. 353-386. Rozdz. Debaty wyborcze
Napierała M., Filozofia reklamy, Kraków 2012. Rozdz. 4. Komunikacja niewerbalna reklamy
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Baruk A. I. , Jak skutecznie oddziaływać na odbiorców: skuteczne formy sprzedaży i wywierania wpływu na nabywców, Toruń 2006.
Benedict A. , Mowa ciała, Wrocław 2002.
Głodowski W. , Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Warszawa 1999.
Pstrąg J. , Werbalne i niewerbalne techniki strategii konwersacyjnego opanowania na materiale debat telewizyjnych, Kraków 2004.
Sikorski W. , Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening, Warszawa 2011.
Zadanie 11. Przeprowadźcie analizę otrzymanego materiału źródłowego z debat wyborczych. Weźcie pod uwagę komunikację werbalną, niewerbalną kandydatów, błędy i wykorzystane możliwości, elementy kontekstu (zagospodarowanie studia, ubiór itp.). Wyniki przedstawcie w formie ok. 15-minutowej prezentacji.
Materiały źródłowe do analizy: DEBATA Kwaśniewski-Wałęsa 1995 cz. 1., cz. 2., DEBATA Trump-Harris 2024; DEBATA KOMOROWSKI – DUDA 2015. Debata Tusk-Kaczyński.
8. Audyt projektu i zakończenie przedmiotu (28.01)
ZASADY ZALICZENIA PRZEDMIOTU
– obecności na zajęciach (dopuszczalna jedna absencja);
– terminowe złożenia wszystkich wymaganych raportów;
– stworzenie systemu komunikacji internetowej w prowadzonej kampanii;
Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach. Każda następna wymaga napisania pracy pisemnej w ramach tematu, których dotyczyły dane zajęcia. Absencja na połowie zajęć skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.