Zajęcia dla doktorantów

Oblicza komunikacji akademickiej w pracy doktoranta

Cykl zajęć dedykowanych doktorantom, którzy pragną doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne w środowisku akademickim. Na zajęciach skupimy się na roli odbiorcy w procesie dydaktycznym, starając się zgłębić metody lepszego zrozumienia potrzeb studentów.

fot. P. Stanula

Plan zajęć

1. Odbiorca w procesie dydaktycznym – jak się lepiej rozumieć?

Zajęcia poświęcone będą skutecznej komunkacji z uwzględnieniem kwestii pokoleniowych.

2. Przedstawiciele pokolenia Z na sali wykładowej

Temat obejmuje specyfikę pokolenia Z i jej uwzględnienie w procesie dydaktycznym

3. Elementy komunikacji interpersonalnej

Omówione zostaną podstawy komunikacji interpersonalnej i jej przydatność w pracy zawodowej

4. Sztuka wystąpień publicznych

Zajęcia będą miały formę warsztatów wykorzystujących wiedzę z poprzednich zajęć

5. Elementy wywierania wpływu w dydaktyce

Na zajęciach podejmiemy próbę wykorzystania jednej z 6 technik wywierania wpływu w kontekście ich identyfikacji, a także obrony przed nimi.

6. Narzędzia promowania własnego dorobku

Komunikacja jest obecnie kluczowym, chociaż wciąż niedocenianym etapem realizacji celów naukowych.

7. Promowanie dorobku naukowego w praktyce

Podejmiemy próbę przełożenia wyników własnych badań na jedną z form popularyzatorskich.

Literatura

Literatura podstawowa

  • Twenge, J.M. (2019). iGene. Dlaczegodzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nie przygotowane do dorosłości * i co to znaczy dla wszystkich, Sopot.
  • Stewart J. (red.). (2012). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Poznań.
  • Cialdini, R. B. (2009). Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka, Gdańsk.
  • Bultitude, Karen. „Science Communication–Why and How?.” (2011).

Literatura uzupełniająca

  • Jakubowski J., Czachorek Z. (2023). Tajemnica trzech kropek. Jak młodzież szkolna korzysta z komunikatorów internetowych?, Poznań.
  • Jarmuła A. (2013). Manipulacja i wywieranie wpływu na ludzi, Wydawnictwo Astrum.
  • Kahan, D. M., Scheufele, D. A., & Jamieson, K. H. (2017). Introduction: why science communication?, [in:] Hall K.H. Jamieson et al. (eds.).The Oxford Handbook of the Science of Science Communication, Oxford.
  • Oronowicz-Jaśkowiak W., Oronowicz-Jaśkowiak A. (2016). Prezentacja i promowanie dorobku naukowego w Internecie. Przegląd wybranych portali społecznościowych dla naukowców i ich wybranych funkcji, [w:] Szczepańczyk P., Rajewska M. (red.), Badania młodych naukowców, Siedlce.
  • Oronowicz-Jaśkowiak W., Oronowicz-Jaśkowiak A. (2016). Prezentacja i promowanie dorobku naukowego w Internecie. Przegląd wybranych portali społecznościowych dla naukowców i ich wybranych funkcji, [w:] Szczepańczyk P., Rajewska M. (red.), Badania młodych naukowców, Siedlce.

Warunki zaliczenia

Doktoranci i doktorantki są zobligowani są do napisania eseju zainspirowanego jednym z tematów omawianych podczas zajęć. Temat powinien być wcześniej skonsultowany z prowadzącym (najpóźniej do 20 listopada 2024 r.) i spełniać odpowiednie warunki edytorskie (Times New Roman, czcionka 12, interlinia max. 1,5, min. 5 stron maszynopisu, tj ok. 12 000 znaków bez spacji). Praca taka powinna być przesłana na adres mailowy jakub.jakubowski@amu.edu.pl do 04 grudnia 2024 r.

Esej może być zamieniony na inną formę wypowiedzi: samodzielnie nagrany podcast bądź film. Parametry materiałów przedstawione zostaną podczas pierwszych zajęć.

Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach.

Kryteria oceny:

  1. Treść (erudycja, nawiązanie do tematyki zajęć, obecność faktów i ich oceny; odniesienia ich do własnych doświadczeń) (60%)
  2. Forma (czy tekst jest esejem?) (30%)
  3. Język (10%)

Zasady korzystania z AI w pisaniu pracy:

  1. Wykorzystanie sztucznej inteligencji jest dozwolone, ale praca powinna być autorska tzn. powinna mieć strukturę stworzoną samodzielnie.
  2. Należy za pomocą przypisów dolnych (erudycyjnych) zaznaczać fragmenty wygenerowane przez AI
  3. Osoby korzystające z AI powinny dołączyć do pracy krótki (ok. 5-10 zdań), krytyczny opis zastosowanego narzędzia (jego nazwa, funkcje, które się przydały; elementy, które zawiodły, rekomendacje dla autorów).